torsdag 24. mars 2011

Kaffe - en livslang nytelse

Jeg tror jeg har likt kaffe bestandig! Husker svært godt at jeg fikk (tok?) kaffeskvetten til mamma eller pappa når de var forsynt. Og hos beste og bestefar var det alltid kaffe å få. Da gjorde jeg som bestefar; helte kaffe på skåla og slurpet i vei. Å dyppe kavring i kaffekoppen er også en glemt nytelse. Det var ikke alltid like populært hos de voksne at vi barna kom med kavring med smør på og et bedende blikk :-)

Nykvernet kaffe - å for en nydelig duft! Mamma sittende på en kjøkkenstol med kaffekverna i fanget. Lykkelig var den som fikk lov til å sveive rundt og etterpå åpne den lille skuffen full av den deiligste kaffeduft.

Da jeg flyttet hjemmefra som 16-åring hadde jeg en kaffekjele i kobber. I perioder da det var trangest økonomisk ble det kokt kaffe på samme gruten minst to ganger! Kjelen ble etterhvert byttet ut med kaffetrakter og senere en moccamaster. Jeg hadde også en Krups Espressomaskin en periode. Jeg syns det ble for mye søl og oppvask og gikk snart over til presskanne og Løfbergs Lilla kaffe, mmmm.
Presskannen er fortsatt i bruk når mange gjester skal serveres.



Men nå er jeg den lykkelige eier av en Nespresso Citiz D110 Silver Chrome!
Som er "skapt for å tilfredsstille kaffeelskere og designfrelste" - der har du meg!

 
Jeg føler at jeg har gått runden og er tilbake ved start der duften og smaken er gjenoppdaget! Jobber meg nå gjennom en mengde forskjellige kaffevarianter og disse skal nå smakes og vurderes:

Fortissio lungo (grønn) - fyldig og intens, styrke 7
Rosabaya de Colombia (rosa) - fruktig og balansert, styrke 6
Roma (brun) - fyldig og balansert, styrke 8
Vivalto lungo (lys blå) - sammensatt og balansert, styrke 4
Decaffeinato (rød) - fruktig og mild, styrke 2

1 kommentar:

  1. hehe, ja nå ble jeg og fyllt av minner! Jeg tok pappas rester, halv kald kaffekopp, puttet oppi 2 -10 sukkerbiter rørte om, og nøt! :)
    Siden da har det blit mindre og mindre sukker og mer og mer kaffe!
    Nam nam nam!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...